Monica

Rachel

Mijn harp en ik

Vanaf mijn tiende speel ik harp. Ik heb de beginselen geleerd van Anneke van Dijkhuizen op de stedelijke muziekschool in Arnhem, kreeg vervolgens les op de pedaalharp van Manja Smits en Stefica Suzèck. In 2016 studeerde ik af als therapeutisch harpiste bij het International Harp Program IHTP van Christina Tourin. Daarna nam ik les bij de Schotse harpistes Cheyenne Brown, Rachel Hair, de HipHarp Academy van Deborah Henson Conant en verdiepingscursussen voor therapeutisch harpspel. Daarnaast heb ik workshops Zuid Amerikaanse muziek en jazz gevolgd en veel samengespeeld in verschillende ensembles. Daaruit kristalliseerde zich mijn eigen stijl en divers repertoire.

Het improviseren heb ik geleerd van het samenspelen met vrienden, thuis, op straat, op feestjes en in diverse ensembles in Nederland en in Honduras, waar ik lang woonde. Ik speel(de) in grupo musical Rascaniguas, grupo TrovaSon, Duo Encuentros, Dos Cuerdas Ensemble, Wereldmuziekformatie Konfusion, trio Moyamuna, met Monica Coronado als Mon&Lisa en La Buena Nota. Nieuw is het duo HarpKracht met Danielle Uriel.

Therapeutisch harpspel

Sinds mijn tienertijd trad ik regelmatig op, meestal bij feestelijke en speciale gelegenheden. Later, als student, ook als straatmuzikant en genoot van het verrassingseffect van muziek op voorbijgangers. Omdat ik de fijne warme klanken van de harp ook graag wil delen met kwetsbare mensen, begon ik in 2014 de opleiding voor therapeutisch harpspel. In 2016 heb ik mijn certificaat behaald bij het International Harp Therapy Program van Christina Tourin. Sindsdien werk is als zelfstandig harpiste.

IHTP heeft me een nieuwe relatie met de muziek, de harp, met mij zelf en het publiek gebracht. Als therapeutisch harpist stem je je af met een bepaalde klankkleur op de persoon (je publiek, de gelegenheid). Je kan door de keuze van stijl en repertoire gericht bijdragen aan de behoeftes van dat moment: op bijvoorbeeld ontspanning, verwondering, feestvreugde of sereniteit. De harp is zo magisch, de klanken raken de mensen diep en kunnen helpen ontspannen.

Cultureel antropoloog

Naast harpiste ben ik cultureel antropoloog en actief betrokken geweest bij projecten in Zuid Amerika, voor volwassenenonderwijs, vrouwen emancipatie, duurzame ontwikkeling en in de culturele sector. Ruim 20 jaar woonde en werkte ik in Honduras. Ik was daar nauw betrokken bij Arte Acción, een sociaal artistieke organisatie.
Als kind al wilde ik de wereld verkennen en ook mooier maken. Ik koos toen voor de studie antropologie & ontwikkelings sociologie. De harp reisde altijd met me mee en bracht vele avonturen en ontmoetingen. Zo mocht ik Honduras vertegenwoordigen op 3 Latijns Amerikaanse Harp Festivals in Mexico en Venezuela.

Na jaren bedenken en uitvoeren van grote sociaal artistieke projecten, kies ik nu voor het tegenovergestelde: ik werk in de intimiteit van een huiskamer, zorginstelling of ziekenhuis en maak contact met kwetsbare mensen, met de harpmuziek als middel. Als harpiste stap ik binnen zonder agenda, maar met mijn intuïtie en ervaring en speel dan voor een persoon of groepje mensen, afstemmend op de situatie, gericht op het welzijn van de ontvanger. Er is weinig taal nodig en er ontstaat steevast een fijne uitwisseling.

Ook het spelen op festivals en kunstevenementen vind ik superleuk, als een soort straatmuzikant bijdragen aan de sfeer en het grote geheel, mensen verwonderen en betoveren met de harp.

Kunst en cultuur zijn voor mij basis behoeftes van de mensheid, om ons te uiten, contact te maken, gezien en gehoord te worden, gevoelens te tonen, ons thuis te voelen, te genieten, verwonderen en de samenleving steeds een beetje mooier te maken. Of juist om tijdens moeilijke momenten een uitlaatklep te hebben, rust te vinden, connectie te voelen en vrede te ervaren.

 

arjen bakermans, kunst, harp, locatie, evenement, arpalisa, troubadour

Mijn inspirators zijn:

  • Andreas Vollenweiler, die me al sinds mijn kindertijd heeft laten wegdromen op exotische klanken van zijn eigen harpcomposities
  • Alfredo Rolando Ortiz, die de wereld van de Latijns Amerikaanse harpmuziek heeft geopenbaard in zijn toegankelijke boeken
  • Edmar Castañeda, de lachende man uit Colombia die met een Zuid Amerikaanse folk harp de meest beroemde jazzclubs plat speelt
  • Deborah Henson Conant, promotor van de hip harp, die harpisten stimuleert om los te gaan en een eigen stijl te ontwikkelen: “music is about connection, not perfection
  • Catrin Finch (harp) & Seckou Keita (Kora), die de verbinding leggen tussen oude tradities, hof muzikanten en vissersvolken wereldwijd
  • Alizbar, de Russische therapeutisch harpist en healer die sprookjes muziek maakt
  • Christina Tourin, grondlegger van de opleiding voor therapeutisch harpspel IHTP
  • Roy Kuschel, KORUMUSIC, klankentovenaar. Dank voor je vriendschap en de muzikale avonturen.
  • Danielle Uriël, mijn harpsister in duo “Harpkracht”
  • Petra Boomsma, Pauline Evers, Aletta Helena, Vera Develing en andere yoga docenten
  • De Nederlandse Harp Vereniging, een platform voor inspiratie en uitwisseling
BIO, bio, arpalisa, therapeutic, bedside, Netherlands, hipharp

Biography

Lies started playing the harp when she was 10 years old, at the local music academy. She continued her classical studies with Manja Smits and Stefica Suzeck. But her hearth was most happy when playing off stage, in the streets, at parties, solo or ensemble, establishing connection through music and share deep joy and wonder.

Socially engaged and culturally interested, she graduated as social anthropologist and worked in adult education programs in Honduras in the nineties. After that she moved to New York where she worked as international network coordinator at Unifem, promoting women’s traditional knowledge and technologies. She performed with her harp-flute duo at UN events, bringing protest songs against poverty and oppression to world leaders.

Then she moved back to Honduras and coordinated the non-profit organization Arte Accion, which facilitated arts projects for vulnerable youth and children. Meanwhile, she performed and toured with her Latin folk music ensemble in Honduras, Central America, Mexico and Venezuela.

After returning to the Netherlands, she started working as cultural manager and enrolled with IHTP, graduating in 2016 in Heythuysen. Since then, she is fully dedicated to therapeutic harp music, combining her skills in teaching, playing, sharing, networking.

Currently she is studying improvisation at Deborah Henson Conant’s hipharp academy and Harp & Guided Imagery with Ludwig Conistabile.

Lies is working as freelance CHTP in elderly homes, at Intensive Care Units and with yoga studios. She also plays meditative concerts, solo and duo.